Asiointiluukussa on rullaverhot alhaalla. Se tarkoittaa sitä, että rullaverhon takana olevalle työntekijälle ei voi nyt puhua Luopioisten lähiasiointipisteellä. Työntekijän saa kiinni vain soittamalla.
Torstaisin kello kymmeneltä verho avautuu kahdeksi tunniksi. Silloin luukulla voi asioida henkilökohtaisesti ja varata ajan vaikka hoitajalle.
Käytännössä on kyse Pirkanmaan hyvinvointialueen uusista liikkuvista palveluista, joilla osa terveyspalveluista tuodaan lähiasiointipisteelle. Vastaanottoajat lähiasiointipisteelle varataan puhelimitse.
Tämä ärsyttää osaa asukkaista, koska heidän mielestään työntekijöillä menee enemmän aikaa vastata soittoihin kuin menisi aikaa palvella luukulla.
Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) vetoaa siihen, että ilman uudistusta pienissä kunnissa oltaisiin ilman palveluita. Pirhan mukaan valtaosa haluaa asioida verkossa tai puhelimessa.
Valituksia aville
Ainakin kahdella kokeilupaikkakunnalla uudistus on poikinut epäkohtailmoituksia aluehallintovirasto aville.
Yksi aville valittaneista on Pälkäneen Luopioisissa asuva vasemmistoliiton entinen kansanedustaja Marjatta Stenius-Kaukonen.
– Luukku suljettiin kokonaan maaliskuussa viime vuonna, ja lokakuussa se avattiin kahdeksi tunniksi viikossa, hän kertoo.
Puhelimitse asiointi on Stenius-Kaukosen mukaan osalle vanhoista ihmisistä vaikeaa. Hänestä takaisinsoiton odottaminen pitkään on kohtuutonta.
Stenius-Kaukonen vetoaa apulaisoikeuskanslerin kritiikkiin takaisinsoittopalveluista. Useiden alueiden takaisinsoittopalveluissa on ollut ongelmia Suomessa.
– Tämä on ihmisten kiusaamista, Stenius-Kaukonen sanoo.
Asukas: Jopa koomisia tilanteita
Ylöjärven Kurussa samanlaisen valituksen aville on tehnyt kyläaktiivi Anne Kivimäki.
Kivimäen mukaan yksinäisille ihmisille olisi tärkeää päästä puhumaan kasvotusten huolistaan. Hän kertoo, kuinka eräs hänen tuntemansa eläkeläinen oli kävellyt sisään lähipalvelupisteelle, tutkinut infolappuja autiossa aulassa ja lähtenyt sitten pois.
Tuttu olisi halunnut varata rokotusajan, mutta netin käyttö ei sujunut eikä hän uskaltanut koputtaa hoitajan ovelle.
– Etsin hänelle sitten kännykästäni ajan 40 kilometrin päähän Ylöjärvelle rokotukseen ilman ajanvarausta, Kivimäki kertoo ongelmatilanteista.
Luukku johtaa Kivimäen mukaan joskus jopa koomisiin tilanteisiin.
– Olen itse joskus aulasta hoitajan oven takaa soittanut hoitajalle ja odottanut aulassa vastausta toimiston sulkemiseen asti. Koomista on odottaa oven takana takaisinsoittoa.
Pälkäneläinen Atte Weck yritti käydä luukulla jo keskiviikkona, mutta vasta torstaina kello 10 asiointi onnistui.
– Se on mennyt niin kuin pankeissa, että saa rahaa kerran viikossa. Se on tietysti muotia tänä päivänä.
Pirha: Kyse priorisoinnista
Pirkanmaan hyvinvointialueen Pirhan sosiaali- ja terveyskeskusjohtaja Sari Mäkinen korostaa, että lähiasiointipisteillä tuodaan palvelua lähemmäksi asukkaita. Ilman Luopioisten ja Kurun lähiasiointipisteitä asukkaiden tulisi mennä Pälkäneen ja Ylöjärven sote-asemille.
Soittamalla voi saada kiireettömiä lääkärin, hoitajan, terveydenhoitajan, fysioterapeutin ja mielenterveys- ja päihdetiimien vastaanottoja, aikuisten sosiaalipalveluita ja suun terveydenhuollon mobiilihoitoyksikön palveluita.
Mäkinen perustelee puhelinasiointia rajallisella henkilöstöllä ja priorisoinnilla. Puhelimitse potilasta osataan auttaa Mäkisen mukaan niin, että hän saisi asiansa kerralla hoidettua.
Mäkisen mukaan valtaosa haluaa ottaa yhteyden joko puhelimitse tai digikanavaa käyttäen.
Hyvinvointialue on vastannut aville, mutta ei ole saanut vielä palautetta sieltä.
Mäkinen myöntää asukkaiden huolen siitä, että esimerkiksi Luopioisissa on ajoittain huono puheluverkko. Siksi takaisinsoittoon tehtiin vasta muutos.
– Luopioisissa potilaat voivat halutessaan jäädä linjoille odottamaan, jotta he ovat varmasti kunnollisen verkon ääressä soittaessaan.
Palautteen perusteella myös asiakaspalvelupiste päätettiin avata kahdeksi tunniksi sellaiseen ajankohtaan, jolloin palveluliikenne tuo asiakkaita kyläkeskuksiin.
Uudistus laajenee useille paikkakunnille
Aktiiveja kaksi tuntia ei tyydytä.
Henkilökohtainen asiointi olisi Marjatta Stenius-Kaukosen mielestä myös työntekijän kannalta nopeampaa kuin puhelimessa asioiden selvittäminen.
– Kun ihminen tulee luukulle ja saa asiansa selvitettyä siinä, niin se hoituu nopeasti, hän sanoo.
Liikkuvien palvelujen kokeilu alkoi Pirkanmaalla Ylöjärven Kurussa, Pälkäneen Luopioisissa ja Punkalaitumella vuosi sitten keväällä.
Vastaava malli laajenee tänä vuonna Sastamalan Mouhijärven, Ruoveden, Tampereen Kämmenniemen, Juupajoen, Kihniön sekä Kangasalan Sahalahden palvelupisteisiin.