Tampereella aiotaan erottaa oppilas koulusta ensi kertaa vuosikausiin – näin harvinainen päätös syntyy

Oppilas voidaan erottaa määräaikaisesti enintään kolmeksi kuukaudeksi.

Reppuja ja kenkiä koulun naulakon edustalla.
Oppilas voidaan erottaa koulusta enintään kolmeksi kuukaudeksi. Kuvan koulu ei liity tapaukseen. Kuvituskuva. Kuva: Kalle Purhonen / Yle
  • Anu Leena Hankaniemi

Tampereella aiotaan erottaa määräaikaisesti yksi oppilas peruskoulusta. Asiaa käsittelee Tampereen opetus- ja kasvatuslautakunta joulukuussa kokouksessaan.

Tapaus on hyvin harvinainen. Tampereen kaupungin opetusjohtaja Ulla-Maija Ojalammi sanoo, että tapauksia tulee hyvin harvoin.

Tänä vuonna ja moneen vuoteen on kyse ensimmäisestä tapauksesta, sanoo sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja Lauri Savisaari.

Opetusjohtaja Ville Raatikaisen muistin mukaan 15 viime vuoteen ketään ei ole erotettu perusopetuksesta.

Julkisuuslain mukaan kyseessä on salassa pidettävä asia, joten oppilaasta, koulusta tai erottamiseen johtaneista tapahtumista ei anneta tietoja.

Harvinaista koko Suomessa

Erottaminen on harvinaista koko Suomessa. Tuoreimmat luvut ovat vuodelta 2021, jolloin erottamisesta ilmoitti 55 koulua. Tämä käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n keräämistä tiedoista.

Lukuvuotta 2018–2019 koskevassa kyselyssä 101 koulua raportoi käyttäneensä määräaikaista erottamista kurinpitotoimena.

Yle kertoi vuosi sitten tapauksesta Kouvolassa. Yleensä erottamisten taustalla on väkivaltainen käyttäytyminen.

Enintään kolmeksi kuukaudeksi

Ulla-Maija Ojalammi kertoo syistä ja prosessista yleisellä tasolla.

– Jos rikkomus on vakava tai jos oppilas jatkaa epäasiallista käyttäytymistä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan, oppilas voidaan erottaa.

Oppilas voidaan erottaa monijäsenisen toimielimen päätöksellä enintään kolmeksi kuukaudeksi. Asiasta päättää Tampereellakin opetus- ja kasvatuslautakunta. Ennen määräaikaista erottamista oppilaan huoltajalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi.

– Harkintaa tehdessään on otettava huomioon niin sanottu tarkoituksenmukaisuusperiaate: onko oppilaan mahdollista ymmärtää määräaikaisen erottamisen merkitys ja onko oletettavissa, että määräaikainen erottaminen johtaa positiiviseen muutokseen oppilaan käyttäytymisessä tai toiminnassa, Ojalammi kertoo.

Erotetulle oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma, jonka mukaan oppilas opiskelee etänä. Oppimista seurataan.

– Opetuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että oppilaalle, joka on erotettu määräaikaisesti, järjestetään tarvittava oppilashuolto. Opetuksen järjestäjän tulee kurinpitotoimea harkitessaan ottaa huomioon teon laatu sekä oppilaan ikä ja kehitystaso, Ojalammi kertoo.